Wybieranie wagi do sklepu wcale nie jest łatwym zadaniem – szczególnie dla osób rozpoczynających swoją działalność. Warto wiedzieć, w jaki sposób najlepiej dobierać wagi sklepowe. Ogólnie można wymienić kilka rodzajów wag. W supermarketach, hipermarketach bardzo często znajdują się wagi etykietujące.
Waga kontrolna na stoiskach z warzywami i owocami
Oczywiście takie wagi mogą być też stosowane w mniejszych sklepach – klienci zawsze wolą ważyć warzywa i owoce samodzielnie, bo później kolejki do kasy są znacznie mniejsze. Ekspedienci nie muszą już ważyć towarów, co jest też mniejszym obciążeniem dla nich. Etykieta drukowana przez wagę zawiera informację o rodzaju towaru. Dodatkowo na takiej etykiecie znajduje się masa danego produktu, cena za kilogram i koszt, jaki poniesie kupujący. Takie wagi sklepowe cas są bardzo popularne. Niemniej jednak często zdarza się, że takie wagi sklepowe mają wyłącznie charakter kontrolny, a dany produkt i tak jest ponownie ważony przy kasie. Tak czy owak, późniejsze ważenie przy kasie trwa znacznie krócej. Ekspedientka sprawdza tylko, czy towar został dobrze zważony i ma odpowiednią cenę. Etykiety w wagach sklepowych posiadają dodatkowo kod kreskowy. To właśnie ten kod jest później skanowany przy kasie. Jeśli chodzi o wagi kontrolne, to te nie drukują etykiet. Zazwyczaj znajdują się one na stoiskach z owocami i warzywami. Dzięki nim klient może sprawdzić masę produktów, które zamierza kupić.
Wtedy będzie wiedział w przybliżeniu, ile zapłaci za towar, bo nad warzywami i owocami znajdują się kartki z ceną za kilogram lub za 100g albo za jedną sztukę. Następnie towar przy kasie jest profesjonalnie ważony przez ekspedientkę. Tu również nie stosuje się etykiet, bo nie ma to sensu – masa i cena za produkty od razu jest nabijana na kasę w sklepie.